#TOTHEMOON: NAKED AND CRYPTIC

by Paolo Meneghetti

NAKED AND CRYPTIC

an aesthetics review of an image by Brian Cattelle

NAKED AND CRYPTIC

According to psychoanalysis, the grief would be erased trying to “incorporate” it inside of us. Abraham and Torok invite to safeguard somebody who left us, through our“crypt” of memory about him. So will we be able to revitalize (paradoxically) something mournful? A crypt seems to philosopher Derrida a place both included in another place, and separated by this last one. That would be the perception of an enclave. The crypt seems a “compromise” between the unveiled (aware) intimacy and the hidden (unconscious) intimacy. Here the model is framed in the room of an abandoned hangar. The break on the ceiling would be perfectly projected to the break on the floor. Both of them have a shape almost squared; but the first element is illuminated, while the second element gains a darkness (complicit the soil). The nude of course “unveils” the intimacy of a person. But here the body conserves an own darkness, from the belly to the feet. So the photography is played on a perception of the enclave, both on the ceiling and on the floor. The pipes and the sticks break the orthogonal equilibrium between the tiles. That’s symbolically a perception of the synapses, inside the “paroxysm” of unconscious thoughts.

NUDI E CRIPTICI

Per la psicanalisi, il lutto sarebbe rimovibile provando ad “incorporarlo” dentro di noi. Abraham e Torok invitano a salvaguardare chi ci abbia lasciato, nella nostra “cripta” del ricordo per lui. Sarà un modo per rivitalizzare (paradossalmente) il luttuoso? Al filosofo Derrida, la cripta pare un luogo sia compreso in un altro, sia separato da quest’ultimo. Sarebbe la percezione dell’enclave. La cripta pare un “compromesso” fra l’intimità svelata (consapevole) e l’intimità nascosta (inconscia). Qui la modella è inquadrata nella stanza d’un capannone abbandonato. Lo squarcio del soffitto si proietterebbe perfettamente sullo squarcio del pavimento. Ambedue hanno una forma quasi quadrata; però il primo è illuminato, mentre l’altro guadagna d’oscurità (complice la terra). Il nudo ovviamente “svela” l’intimità della persona. Però il corpo qui mantiene una sua oscurità, dalla pancia ai piedi. La fotografia dunque è giocata sulla percezione dell’enclave, sia sul soffitto sia sul pavimento. Le tubazioni ed i bastoni rompono l’equilibrio ortogonale fra le mattonelle. E’ simbolicamente la percezione della sinapsi, dentro le “convulsioni” dei pensieri inconsci.

Bibliography:

M. PERNIOLA, L’arte e la sua ombra, Einaudi, Torino 2000, pp. 99-101